Hal Ehwal Pelajar

Pengenalan

Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College (WUC) dan Widad College (WC) merupakan nadi pengurusan pelajar bagi seluruh sistem universiti untuk menyempurnakan bidang tugas, tanggungjawab dan fungsinya selaras dengan peruntukan Akta Pendidikan Tinggi Swasta 1996 dan pindaan-pindaannya di bawah kawalan Naib Canselor WUC.

Jabatan Hal Ehwal Pelajar adalah antara bahagian yang penting dalam membantu WUC & WC melahirkan graduan yang mempunyai Kemahiran Insaniah (KI) yang tinggi dan berpersonaliti unggul untuk memenuhi keperluan global.

Peranan ini dimainkan menerusi dua fungsi terasnya (core business) iaitu Pembangunan dan Kepimpinan Pelajar, serta menyediakan Kemudahan dan Perkhidmatan Pelajar.

Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Widad University College

Objektif

  • Pembangunan sahsiah diri pelajar selaras dengan visi dan misi Widad University College dalam melahirkan mahasiswa yang holistik;
  • Memberi perkhidmatan dan kemudahan yang menyeluruh dan sempurna bagi mewujudkan persekitaran selesa, ceria dan selamat.

Kelab dan Persatuan Pelajar

Kelab dan persatuan pelajar merupakan komponen penting dalam pengalaman universiti anda.

Mereka menyediakan peluang yang menarik dan bermanfaat untuk menjalin persahabatan baru, berhubung dengan individu yang berkongsi minat yang sama, dan meningkatkan keseluruhan kehidupan pelajar anda.

Unit Penginapan

Objektif

  • Memberikan perkhidmatan yang lebih cekap, amanah dan praktikal
  • Menyediakan penempatan yang selesa,kondusif serta mengurus kebajikan dan keselamatan pelajar dengan lebih cekap dan efisien
  • Menyedia dan menambahbaik kemudahan asas & prasarana asrama untuk keselesaan pelajar
  • Menjadikan asrama sebagai pusat pembelajaran kedua dan pemankin kepada kecemerlangan akademik dan insaniah pelajar.

Perkhidmatan

  • Menyedia penginapan kepada pelajkar baru/lama
  • Peralatan & kelengkapan asrama mencukupi & dalam kaedaan baik
  • Melakukan baikpulih kerosakan dan penyelenggaraan asrama
  • Membantu menyelesaikan masalah pelajar
  • Menguruskan pembayaran sewaan, elektrik, air dan lain lain berkaitan penginapan
  • Kebajikan pelajar di penginapan
  • Merancang dan melaksanakan aktiviti pelajar.

Pegawai

  • Mohamad Bin Junoh Pengurus Kanan
  • Fairul Amli bin Abdul Mu’ain Eksekutif Residensi (Siswa dan Siswi)
  • Nurul Saliana Binti Salam Warden Residensi Siswi

Unit Kaunseling dan Kerjaya

Objektif

  • Mempromosikan kesedaran kesihatan mental kepada semua pelajar
  • Membina dan mengukuhkan potensi diri pelajar melalui pendekatan kaunseling
  • Meningkatkan kualiti diri yang holistik dalam kalangan pelajar
  • Mendidik pelajar tentang pembangunan kerjaya, perancangan, dan proses pelaksanaan.

Perkhidmatan

  • Khidmat kaunseling dan perundingan
  • Campur tangan krisis
  • Bimbingan dan penasihat kerjaya
  • Latihan dan pembangunan profesional.

Pegawai

Tengku Munirah Binti Tengku Muda K.B, P.A Kaunselor Berdaftar

Unit Kebajikan & Kerohanian

Objektif

  • Bertanggungjawab untuk merancang, mengurus dan melaksanakan hal-hal atau permasalan yang timbul berkaitan kebajikan pelajar
  • Menyokong dalam aspek sahsiah dan pembelajaran pelajar
  • Menjalankan program bagi membantu dan menyokong pelajar dalam hal berkaitan akademik dan juga bukan akademik.

Perkhidmatan

  • Insurans pelajar
  • Food Bank
  • Free Lunch Box
  • Zakat dan bantuan kewangan
  • Khairat kematian.

Pegawai

Mohammad Hanif Bin Saleh

Majlis Perwakilan Pelajar
(Kampus-MPP)

Objektif

  • Menyediakan platfom untuk pendapat, minat dan keinginan pelajar supaya ini dapat difahami oleh seluruh badan pelajar, fakulti, pentadbiran dan komuniti
  • Menyediakan latihan dan pengalaman dalam kemahiran dan teknik untuk menyediakan pemimpin bagi masyarakat yang semakin maju
  • Membangunkan potensi pelajar dan menggalakkan untuk menjadikan pelajar yang berilmu, jujur, berminat dan aktif.

Perkhidmatan

  • Aktiviti
  • Sukarelawan.

Pegawai

Mohammad Hanif Bin Saleh Penasihat Majlis Perwakilan Pelajar (Kampus)

Majlis Perwakilan Residensi Pelajar
(MPRP)

Objektif

  • Mewakili suara dan kepentingan pelajar di penginapan universiti
  • Meningkatkan kualiti kehidupan dan keselesaan pelajar di hostel
  • Menggalakkan perpaduan dan interaksi positif antara penghuni hostel
  • Merancang dan melaksanakan program dan aktiviti untuk pembangunan sahsiah dan akademik pelajar
  • Membantu pihak pengurusan hostel dalam menangani isu-isu dan keperluan pelajar.

Perkhidmatan

  • Aktiviti dan program
  • Penyelesaian Isu dan Aduan
  • Khidmat Nasihat
  • Komunikasi dengan pengurusan
  • Kempen Kesedaran

Carta Organisasi

Pegawai

Tengku Munirah Binti Tengku Muda Penasihat Majlis Perwakilan Pelajar (Residensi-MPRP)

Unit Alumni

Objektif

  • Menyediakan platfom jalinan dan perkongsian antara Alumni dengan universiti untuk kecemerlangan berterusan
  • Menggalakkan semangat cintakan universiti yang berterusan dalam kalangan Alumni
  • Menggalakkan penyertaan alumni dalam membina legasi di universiti.

Perkhidmatan

  • Pusat Alumni
  • Menyelaras majlis resepsi pelajar-alumni di kampus
  • Menghubungkan alumni dalam rangkaian profesional di luar kampus.

Pegawai

Tengku Munirah Binti Tengku Muda K.B, P.A Kaunselor Berdaftar

Apa khabar.. nama saya .

Sila taip nombor telefon bimbit anda dan mulakan perbualan.

Chat Dgn Kami